Dialah Guru, Dialah Murobbi.
Tahun 2009 telah mengubah landskap kehidupan saya sebagai seorang
pelajar. Dahulunya, saya hanya seorang pelajar yang mementingkan kecemerlangan
dalam setiap peperiksaan yang ‘terpaksa’ dilalui. Namun, tahun itu mengubah paradigma
saya. Daripada seorang yang hanya mementigkan gred A dalam setiap matapelajaran
kepada seorang pelajar yang mencintai kajian dalam pelbagai bidang. Segalanya
bermula apabila saya mula mengenali seorang guru muallaf (pada persepsi saya
ketika itu) yang mengajar subjek paling membosankan; Sejarah.
Kala itu, tidak
pernah terlintas di minda bahawa saya akan meminati subjek Sejarah. Masih segar
diingatan, bagaimana saya paksa diri untuk belajar sejarah sehingga rasa mual
tekak kerana terlalu banyak yang perlu dibaca. Namun, segalanya semakin berubah
apabila saya ditakdirkan Allah untuk menjadi anak murid kepada seorang cikgu
bergelar murobbi. Saya mula mencintai sejarah. Bahan bacaan berunsur fakta
sejarah kini mudah dicapai dan hadamkan. Memahami sejarah menjadikan kita mengenali
asal usul diri. Murobbi saya sering mengulang dalam kelas kami, “sejarah dalam
Bahasa Inggeris dipanggil –History- yang membawa maksud, his story (cerita
dia)”. Sejarah adalah cerita dia, cerita saya dan kita semua. Kini, saya
memahami sejarah sebagai satu jalan cerita dan bukan lagi fakta yang
membosankan.
Seingat saya, SMKA
SHAMS baru sahaja diiktiraf menjadi salah sebuah sekolah dalam kelompok Sekolah
Kluster Kecemerlangan pada tahun 2008. Atas perbincangan dan kebijaksanaan
pentadbiran sekolah ketika itu, SHAMS telah memilih tiga penanda aras
kebitaraan kluster iaitu Badan Agama Dakwah, Akhlak dan Rohani (BADAR),
Pendidikan Islam dan CATUR. Sebagai anak SHAMS, saya bangga dengan pencapaian
dan pengiktirafan ini. Sungguh, saya bangga. Apa yang menariknya, pemilihan
penanda aras ini menjadi asbab utama yang megubah gaya pemikiran saya!
Segalanya bermula apabila pihak sekolah bersetuju membina tugu besar CATUR
diwakili oleh buah catur ‘castle’ di tengah-tengah laluan utama sekolah.
Pembinaan yang biasa-biasa pada zahirnya, tapi luar biasa bagi yang berfikir.
Bertitik tolak daripada ketidaksetujuan kami (baca: anak-anak BADAR) terhadap
pembinaan tugu itu, sejarah catur kami selongkar. Kaedah ‘arkeologi’
diaplikasikan terhadap bahan-bahan bacaan berkaitan catur dan hal ehwalnya.
Satu permulaan kajian yang menarik! Dan hasil kajian juga sangat menarik dan
memeranjatkan. Kami mula mengenali asal usul catur, konspirasi yahudi dalam
permainan catur dan lebih memeranjatkan, kajian ini membawa kepada penelitian
gerakan illuminate a.k.a freemasons. Alhamdulillah. Sungguh, beliaulah
murobbiah yang membimbing hala tuju pemikiran kami tika itu. Sehigga saya
pernah tinggal di rumah beliau untuk meneruskan pengkajian kami. Sungguh, tanpa
bantuan beliau –biiznillah- saya tidak mungkin mampu mengkaji sejauh itu.
Hasil penelitian
dan kajian mendalam yang kami jalankan, kami sebulat suara menolak pemilihan
permainan catur sebagai salah satu kebitaraan cluster sekolah. Saya mengambil
contoh mudah, pernahkah kita terfikir mengapa buah catur ‘king’ dibina bersama
tanda salib? Dan mengapa pula wujud buah catur ‘knight’ berbentuk kuda?
Kemudian disebelah kiri dan kanan papan catur diletakkan buah catur ‘castle’?
seolah-olah menjadi kubu pertahanan kepada ketua buah catur ( King – bertanda
salib). Apakah yang dimaksudkan dengan penyusunan setiap buah catur ini dan
bentuknya. In sha Allah- akan saya lampirkan bersama risalah ini, dapatan
kajian kami terhadap permainan catur dan hal ehwal sekitarnya. Cukup dahulu
sampai disini untuk perihal catur.
Buat Murobbiahku,
Cikgu Fatin Azira Chong Binti Abdullah a.k.a Jessica Chong.
Comments
Post a Comment
~ thanks for your comments~