kisah di bilik kuliah



Seorang pensyarah di salah sebuah universiti terkemuka sedang mengajar anak muridnya yang kemudiannya membincangkan perihal biasiswa mahasiswa.

Pensyarah : Saya adalah seorang pembangkang kerajaan, saya tidak setuju kerajaan buat ...itu....ini.... tetapi saya setiap kali adanya pilihan raya, saya pasti mengundi kerajaan.

Siswa 1 : tapi...kenapa prof buat begitu, sedangkan prof tidak bersetuju dgn mereka?

Pensyarah : Walaupun saya menyokong pembangkang tapi saya bukanlah orang yang tidak tahu berterima kasih. Sebab kerajaan telah memberi biasiswa kepada anak2 saya. dan kami sekeluarga tlh dapat banyak pertolongan dari pihak kerajaan. sedangkan pihak pembangkan tidak punya wang utk berbuat demikian.

Siswa 2 : tapi prof...

Pensyarah : Oh, maafkan saya. ini hanya pendapat saya. terpulang pada anda untuk menerimanya atau menolak...kita sambung pelajaran kita...
                                   ......................................................................................

Di luar bilik kuliah, siswa-siswa berbincang terhadap kenyataan prof yang mereka hormati itu.

Siswa 1 : Aku rasa...btul juga apa yang prof katakan tu, walaupun ada benda yang kita x setuju dgn kerajaan tapi banyak juga yang kita dapat. Sekarang ini pun aku lanjutkan pelajaran kat sini sebab biasiswa j**.

Siswa 2 : Jap2 sblm kita bersetuju atau menolak pendapat prof, korang tau x duit biasiswa kita ni dari siapa?

Siswa 3 : Duit kerajaan lar, xkn ko xtau.

Siswa 2 : korang penah dgr phrase ni tak ' taxpayers money'?

Siswa 1 & 3 : nope..

Siswa 2 : kalau dkat negara2 maju, phrase ni selalu diperkatakan. mksud die, 'duit pembayaran cukai '. korang tau kan macam mane duit gaji mak ayah kita berpusing. Dorang dapat duit, then kena bayar cukai pastu dapat duit blek. so, the same thing goes to sume barang2 yang kita beli. sume barang ade cukainya dan korang tau kan ke  mane cukai akn pergi.

Siswa 3 : kerajaan lah....

Siswa 1 : hah! sekarang baru aku faham, duit biasiswa yang kita dapat tu sebenarnye duit semua rakyat atau lebih tepat duit mak ayah kita.

Siswa 3 : dan duit prof sendiri lah ye.

Siswa 2 : bagus2! pandai pon korang, mungkin prof x sedar hal ini. mungkin kita boleh bincgkn dgn prof utk kelas esok.

Siswa 1 : oh..aku x sabar nak berdebat nih..


LETS BE A THINKER ~ THINK FOR EVERYTHINGS ~



Comments

Popular posts from this blog

Memori Azimat Diriku

Diari Musafir Ilmu 2

Bernoulli's principle