2012-04-25

Aku... siapa?

Pagi itu sungguh indah, terasa nyaman udara dalam bilik kecil yang menempatkan aku dan usrahku. Masing-masing tampak segar selepas bangkit dari tidur. Malam tadi sungguh seronok, sama-sama masak ( terutama kak  nana) sempena menyambut kegembiraan mendapat keputusan spm. Macam-macam perkara yang dikongsi, setelah lama berusrah inilah kali pertama kami betul2 duduk dalam rumah naqibah kami. (sonok betul ^_^). Dalam keheningan pagi tu, kak nana duduk membaca quran ( dia dulu DQ) . tiba -tiba 

kak nana : ape kate kita buat usrah nak..
kiteorg : nak2, ok jugak
mulalah usrah kami pagi tu dalam pukul 8 pagi, macam-macam perkara yang kak nana share, salah satu yg paling aku igt persoalan mengenai siapa kita dalam kehidupan ni..

kak nana : sape tahu.. ape tujuan kite dijadikn?
aku : utk beribadat kpd Allah, yg ayat wama khalqtul.. tu..
kak nana : ha.. betul2, ok cube bce ayt tu betul2..
(aku pun bacelah betul2)
kak nana: selain yg farzana cakap, ade lgi x?
H : ade2.. yg sruh jdi khalifah.. surah al-baqarah
kak nana : pun betul.. surah al-baqara ayat 30 (kak nana pun bacelah ayt tu)

                     ..........................................................

Sebenarnya persoalan yang nak ditimbulkan disini satu shj.. sape kita didunia ni? Ana rasa bukanlah suatu yg asing lagi apabila soalan ini ditimbulkan, dua dalil konkrit ini pasti akan dibahaskan. Ana sendiri mengakui tujuan kehidupan kita didunia ni utk menjadi hamba kepada al-Khaliq and at the same time memakmurkan bumi-Nya. am i right?

Cume mungkin kita boleh spesifikasikan lagi lorong hidup kita, ana adalah ana, anda adalah anda.. kita mungkin shj berbeza tapi berdiri atas satu paksi yg sama. Sebenarnya, soalan ana.. apa peranan kita? i mean ~ what is your role in this world?. 
Ana beri contoh mudah, contohnya.. Mustafa adalah seorang engineer, dalam pada masa dia adalah hamba Allah dan khalifah dibumi ini. Mustafa menjalankan kerja2 ke'engineer'an dalam kerangka seorang hamba dan khalifah. 
Zubair pula adalah seorang pegawai keselamatan, sama seperti mustafa, zubair menjalankan kerja2 keselamatan dalam kerangka seorang hamba dan khalifah. 
Ana adalah seorang pelajar dan bercita -cita sbg ---, jadi ana perlulah belajar dan bakal bekerja dalam ruang lingkup seorang hamba dan khalifah.
persoalannya sekarang..  siapa anda pada masa akan datang yg seiring dengan watak hamba dan khalifah? 


Setiap dari kita pasti ada kelebihan tersendiri, ade kelabihan yang lahir bersama kita dan ada juga kelebihan yang kita sendiri lahirkan.. yg penting ia tetap kelebihan yang dianugerahkan kpd kita. Bertitik tolak dari kelebihan itulah yg akan melorongkan jalan hidup kita. Ana ade sedikit tips untuk mengenal kelebihan diri.. dimana sebenarnya keakuan anda..

1) kenalpasti minat dan jiwa anda cenderung kemana? (muzik, sosial, talk, computer n etc)
2) uji semula betul ke itu adalah minat sebenar anda, caranya cuba lakukan perkara tu pada waktu tengah malam n anda sgt mengantuk pada waktu tu. kalau boleh anda berjaga sepanjang malam dengan melakukan minat anda itu.
3) sekiranya anda berjaya, maka that's is your soul.. itulah diri anda, tapi kalau gagal cuba cari minat yang lain pula.
4) lepas dah tahu sape jiwa kita, createlah masa depan yang menjiwai jiwa kita dan mampu seiring dengan watak hamba dan khalifah.

p/s- kalau minat itu sesuatu yg kurang baik, perbaikilah.. ^_^  (harap dapat membantu)  

2012-04-02

Bernoulli's principle

A principle about speed and pressure (if im not wrong). the applications is on the wings of aeroplane, when the speed of air above the wing is higher, then the pressure is low. while the pressure below the wing will be greater which result in the upwards movement of wings and the earoplane itself. (thanks mama, still remembering u).

What about its application in life? let image the speed of air as the obstacles of life, the wings is ourself, while the pressure below is our inner potential. Is it true when we face hardness in life it will rise up our inner potential? I have a story to tell you.

It happen when me n my frens (teah, naimah, mizah, nad and ... couldn't remember them sorry) took part in Karnival Sains peringkat Negeri Sembilan. I still remember how nervous we're with our small and silly experiment with our titlte as the single SMKA student which take part in the carnival, it really make us low esteem. we devided into two group, my group sat beside TKC's (Tunku Kursiah College) student. their experiment.. wow, it perfect, no doubt at all. when the judges came, my mouth splited, when i explain about our invention, he said "i know that, then?" . until im speechless!!

At the other side, my frens is being tortured with a methodist student about our invention. He asked teah thousands of question, (of course they're speaking). i know teah have tried her best to answer it all, but maybe she was nervous and couldnt explain properly to that boy. then. he come out with a statement that craved in my hypothalamus until now,
" i love to see your weakness.."
he created a smile then passed by. my fren teah couldnt say nothing until we took a rest together. and she told me the story. it burn my soul.(at the moment la)

To that boy, with the full respect and  from the core of my heart, thanks a lot,  thousands, billions, millions and trillions of gratefulness for Allah who open his mouth to give us 'that' statement. This statement had inspired me n my life. It open my worldview to uphold the name of islam at the highest place. Never do something that make the others laugh at islam and tremble it. never, never and never.

Hope that this story will inject us with the vaccine of 'the spirit of islam'. and also thanks a lot to that boy..

p/s- 'i love the one who correct my mistake' ~umar alkhattab~