2011-04-18

Bebaskan dirimu ~




Naluri manusia memang suka akan kebebasan, acapkali juga orang inginkan bebas seperti bebasnya si burung terbang di awan nan tinggi. Melihat si burung berkicauan merdu dan melepaskan diri beterbangan sangat dicemburui segelintir manusia. Saya juga pernah bermimpi ingin menjadi burung dan duduk di awan-awanan yang putih dan gebu. Namun, ianya masih sekadar mimpi indah dan tetap selamanya mimpi!

Masih segar diingatan saya satu rancangan di tv3 yang menemubual seorang calon spm yang ditemui sedang meneguk botol-botol arak di sebuah disko pada malam peperiksaan. Apabila ditanya kenapa, jawabnya       ` Bang, tension bang, nak hilangkan stress, esok paper chemist'. Allah... tersentap jiwa ini mendengar jawapannya. Bagaimana agaknya terlintas difikirannya untuk bertindak sedemikian di kala rakan-rakan yang lain berjuang habis-habisan bersama buku dan pena! . Kemudian ada seorang gadis yang juga masih bersekolah, ditanya bangga ke pergi ke disko?, proudly dia menjawab ` Bangga ar, disko kot~'. 
Agak-agaknya apa yang mereka cari ya?-` Kebebasan'- benar, kebebasan!

   Dimana mahu kucari kebebasan... kebebasan hakiki ?

Cuba kalian perhalusi satu tawaran kebebasan hakiki oleh panglima tentera islam, Rubaiyi' bin Amir kepada ketua tentera parsi, Rustam.

`Kami ialah pejuang yang ingin membebaskan manusia daripada penghambaan sesama manusia untuk menghambakan diri hanya kepada Allah. Kami ingin membawa manusia keluar dari kesempitan dunia menuju kelapangan akhirat...'

Sungguh indah ayat ini jika diteliti, penghambaan sesama manusia sangat dibenci oleh semua orang, saya, anda mahupun mereka di luar sana. Terasa sangat hina dan jijik untuk menjadi hamba kepada manusia. Namun, hakikatnya berbeza, ramai dalam kalangan manusia yang berTUHANkan TEMAN, meMUJA WANITA, dan tak kurang yang meNYEMBAH keMEWAHan dunia semata. wal iyazubillah.

Rupanya ada jalan keluar terbaik dan kebebasan sebenar yang sangat diperlukankita semua. Segalanya bermula di saat kita melangkah keluar dari kesempitan dunia menuju kelapangan akhirat yang kekal abadi....
~ Insya Allah ~

No comments:

Post a Comment

~ thanks for your comments~