Millionaire..Billionaire...Trillionaire

" Farzana, awak nak jadi jutawan apa?jutawan faqir ke?". Tergelak mendengar pertanyaan dari guru di SHAMS. Maaf cikgu, bukan niat saya memeningkan kepala cikgu, cuma saya punya sebab tersendiri apabila bercita-cita menjadi jutawan. Sejak saya mula menyemai cita-cita ini persekitaran saya seolah-olah berbicara memberi semangat dan juga nasihat. Ada suatu ketika, saya sibuk menelaah majalah solusi tiba-tiba saya terselak satu laman yang bertajuk ' Jangan lupa memandang ke bumi kalau sudah berjaya ke langit' ilustrasi gambar disitu menunjukkan kartun seorang muslimah yang berkerjaya sedang terbang ke langit. Kala saya membaca artikel itu, ia seolah-olah menasihati diri ini. Lebih menekadkan saya apabila beberapa hari selepas itu saya asyik terselak artikel tersebut setiap kali saya mahu membaca majalah solusi yang sentiasa berada di atas meja. Beberapa hari lepas juga, ketika saya ke pasaraya Giant terdapat satu booth buku dan yang peliknya... mata saya terus menangkap buku bertajuk ' Jutawan MLM' dan ' Nota Jutawan : Dr. Irfan Khairi '.Sebenarnya banyak lagi perkara yang berlaku dan sedang berlaku. Hairan kan... moga ini adalah salah satu rasyid-Nya.


mungkinkah?? Allahu a'lam


" Boleh ke ana?".
 " Ah.. Jutawan berangan bolehlah..".
 " Ana, berpijaklah di bumi nyata!".

Ini antara pandangan orang yang tahu mengenai cita-cita ini. Terkadang terdetik juga di hati ini, 'melampaukah aku?'. Namun...Alhamdulillah ada juga yang menenangkan diri ini. Dia menyoal kembali,  'adakah semua orang melampau apabila dia berdoa untuk masuk ke syurga? sedangkan syurga itu tempat yang paling tinggi dan mulia? '. ' Syurga?.. manusia tiada pilihan lain.. takkan orang nak masuk neraka, satu-satu pilihan yang ada adalah syurga ' , balas diri ini. ' ok.. tapi bukankah nabi bersabda, pohonlah untuk masuk ke syurga firdaus agar dapat berjumpa dengannya, sedangkan kita tahu jannatul firdausi adalah untuk anbia dan yang mendapat rahmat-Nya, melampaukah untuk memohon jannatul firdaus?'. Terdiam mendengar penerangan itu. ' Melampaukah Ayyub al-Ansori, melampaukah Sultan Muhammad Al-Fateh yang bercita-cita memerintah kota Konstantinople? sedangkan nabi bersabda, " rajanya adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera", melampaukah mereka?'. Sekali lagi lidah ini terkelu. ' cumanya kita tahu bahawa usaha yang diperlukan lebih tinggi daripada cita-cita itu sendiri, Insya Allah.. Allahu a'lam.. Dia lebih mengetahui'.

Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran " ( al-Asr 1-3)

Millionaire itu rugi, billionaire pun rugi, begitu juga trillionaire semuanya rugi kecuali orang-orang yang disebutkan dalam surah ini. berIMAN, berAMAL SOLEH, berpesan kepada keBENARan dan berpesan kepada keSABARan...

p/s - doakan diri ini menjadi jutawan hakiki, millionaire dunia, trillionaire akhirat.. Amin...
        peringatkan diri ini andaiku terlupa atau hanyut dilautan dunia...
~ insya Allah ~

Comments

  1. i wanna be a billionaire so freakin' bad....

    ReplyDelete
  2. inshaAllah.doakan kite jgk.dan ingatkan kalo kite terhanyut..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..pupuk kesedaran dlm diri ak sekali..

    ReplyDelete
  4. Insya Allah... tahnks korang sume, ak ingat ble post tntg bnde nih org may say im crazy... thanks, 4 da support

    ReplyDelete

Post a Comment

~ thanks for your comments~

Popular posts from this blog

Memori Azimat Diriku

Diari Musafir Ilmu 2

Bernoulli's principle