Attartuk terkutuk

Mustafa - kemal attatrtuk, satu nama yang tidak asing bagi dunia islam. Dialah penyelamat, dialah pembangun, dialah bapa permodenan turki. Sehingga seorang penyair menukilkan dalam syairnya "engkaulah khalik turki yg baru". Mendapat gelaran kemal sewaktu masih muda yang bermaksud sempurna, apabila menjadi panglima mempertahankan tanah air turki. Attartuk pula bermaksud bapa permodenan turki yg didapatinya apabila berjaya mengulingkan Sultan Abd Hamid II pd thun 1924. Kemal telah mengasaskan ideologi kemalism yang berkiblatkan sekularisme dan menyembah barat. Sehingga kini, terdapat akta yg meninggikan ideologi kemalis melebihi segala yg lain sehingga sesiapa yg bertentangan dengannya dianggap penderhaka tanah air.

Disebalik nama bapa permodenan turki....


Kemal adalah seorang yahudi donma ( org yahudi yg pura2 msuk islam) yg dilahirkan oleh siti zubeidah tetapi tidak dapat dipastikan siapa bapanya. Hayatnya penuh dengan kedurjanaan apabila dia telah berzina dengan anak jiranya ketika umur 14 thun. Pendidikan kemal sangat teruk sejak kecil yg akhirnya dia dihntr ke sekolah tentera oleh ibunya. Jiwa ketenteraan kemal diasah sejak kecil sehingga mendapat PhD dlm bidang ini.

Seperti yg kita ketahui, attartuk ini telah menjadi pembleot kpd islam, menjadi tali barut barat (masonism) utk menjatuhkan sistem khalifah. Disini sy bawakan beberapa kisah kejatuhan sistem khalifah :

1922 - Attartuk menjadi kebanggan rakyat apabila mendapat kemengan mempertahankan turki dari kuasa luar. Bermulanya perjanjian rahsia antara attartuk dengan barat.

1924 - Konflik tentang sultan n sistem khalifah dinaikkan. rakyat mula membenci sultan. akhirnya pd tanggal 23 mac 1924, sistem khalifah turki diruntuhkan. Naiklah sistem republik kemal...

1922 - 1938 - kemal memimpin turki dan menjadi bapa permodenan turki. tulisan arab diganti dengan tulisan latin, azan ditukar ke dalam bahasa turki, tarbus ditukar dengan topi barat, hijab bagi wanita diharamkan, masjid aya sofia dijadikan muzium, pengajian islam dihapuskan dalam pendidikan.kemal telah mengangkat dirinya lbh dr drjt seprg manusia, tiang2 pemenggal dibina dijalan2, sesiapa yg membantah arahannya akan digantung. Berkata Dr. Abdullah Azzam " aku x dpt mlupakna seorang lelaki yang memakai tarbus y digantung dijalanan apanbila jangutnya yg putih beterbangan ditiup angin.

1938 - turki diperintah oleh ismet inonu..

Sedikit kisah Adnan Mandares...


Sewaktu pemerintahan ismet inonu, parti republik (kemal) mengalami penurunan. dan untuk memastikan kelangsungan dakyah barat terhadap turki, barat telah menampung perbelanjaan utk menubuhkan parti demokrat yg dipimpin oleh Adnan Mandares.
Pada satu ketika, berlaku keajaiban kepada diri Adnan Mandares, apabila pesawat yg dinaikinya tiba2 mengalami kerosakan. Kala itu, Mandares berdoa dalam hatinya "seandainya aku terselamat dari kecelakaan ini, aku akan islam kembali di turki". Akhirnya, pesawat itu terhempas dan dengan izin Allah, hanya Mandares shj yg terselamat.

1950- Parti demokrat mendapat kemengan besar. Mandares telah mewujudkan menbina ribuan masijd dan madrasah, serta mewujudkan pusat2 tahfiz di sekitar turki. Pembawaan islam oleh Mandares sgt jelas dan akhirnya beliau dihukum gantung atas kesalahan mewujudkan sentimen beragama dlm rakyat turki.

bakal bersambung insyaAllah...


sumber : turki : negara dua wajah ( Dr. Abdullah Azzam)

Comments

Popular posts from this blog

Memori Azimat Diriku

Diari Musafir Ilmu 2

Bernoulli's principle